Obecná charakteristika školy
Mateřská
škola v Kostomlatech nad Labem (dále jen MŠ) je státní předškolní zařízení
zřizované obcí Kostomlaty nad Labem a je zde jediným předškolním zařízením
svého druhu. V současné době má tři třídy, kapacita každé třídy je 24
dětí. Ve třídách působí vždy dvě kvalifikované učitelky a jeden provozní
zaměstnanec zajišťující úklid a vydávání stravy dětem. V Červené třídě (1.
pavilon) působí dále učitelka na zkrácený úvazek, vzhledem k úvazku
ředitelky a jeden asistent pedagoga poskytující podpůrné opatření druhého až
pátého stupně.
Mateřská škola se nachází uprostřed
obce v přízemní čtyř pavilónové budově s aktuálním využitím třech pavilonů
propojených spojovací chodbou, která přiléhá k zahradě MŠ. Každý pavilón má
svůj vlastní vchod, šatnu pro děti a zaměstnance, sociální zařízení pro děti a
zaměstnance, úklidovou místnost, výdejnu stravy a prostornou třídu, která je
rozdělena na dvě části. Škola dále disponuje samostatnou ředitelnou, kabinetem
pomůcek, venkovním WC a skladem hraček. Třídy jsou vybaveny nábytkem a
zařízením, hračkami a didaktickým materiálem a pomůckami, který odpovídá
předškolnímu věku dětí. První pavilon byl v srpnu roku 2020 zkolaudován,
splňuje podmínky předškolního vzdělávání pro věk od dvou let výše.
Ke škole náleží prostorná zahrada s dostatkem zeleně a
včetně vzrostlých stromů a travnaté plochy. Na zahradě jsou umístěny herní
prvky, které splňují požadované normy pro předškolní věk dětí. Prostornost
jednotlivých tříd a zahrady lze považovat za přednost MŠ, jelikož umožňuje
dostatečný volný přirozený pohyb dětí.
MŠ byla vybudována v akci „Z“
nákladem 4 900 000 Kč a otevřena dne 4. 11. 1978. Rodiče, kteří měli tehdy o MŠ
zájem, se museli zavázat k odpracování 50 brigádnických hodin a podílet se tak
na výstavbě. Od roku 1991 z důvodu úbytku počtu narozených dětí byly k
dispozici pro provozování MŠ pouze dva pavilony z původních čtyř. Ostatní
prostory byly pronajaty ke komerčním účelům.
Na základě zákona č. 564/ 1990 Sb. o
státní správě a samosprávě ve školství a na základě zřizovací listiny byla
škole přiznána právní subjektivita od 1. 1. 2003.
Z důvodu nové
výstavby v obci však vzrostla opět poptávka o umístění dětí do předškolního
zařízení. Roku 2012 byla dokončena rekonstrukce pavilonu dříve nevyužívaného,
čímž se navýšila kapacita MŠ o celou jednu třídu s tehdejším maximálním počtem
25 dětí. Od 1. 12. 2012 je mateřská škola zapsána v rejstříku škol s povolenou
maximální kapacitou 81 dětí (při využití všech možných povolených výjimek).
Věcné podmínky
MŠ má
vyhovující prostory k výchovně-vzdělávací práci pro předškolní pedagogiku.
Třídy jsou světlé, na oknech jsou žaluzie, podlaha je pokryta PVC, koberci,
dlažbou. Veškeré prostory jsou vybaveny vhodným nábytkem, herními prvky,
didaktickým materiálem a pomůckami, sanitou vzhledem k požadavkům na
bezpečnost, hygienické a estetické požadavky a vzrůst dětí jednotlivých
tříd.
Každá třída má k dispozici dvě
prostorné herny. Jedna herna slouží částečně také jako jídelna a druhá herna
slouží jako tělocvična a po rozložení lehátek rovněž jako ložnice.
Prostorové uspořádání vyhovuje
nejrůznějším skupinovým i individuálním činnostem dětí, formám a metodám práce
(Montessori pedagogika, Začít spolu). Třídy pohledově rozděleny nábytkem do
center aktivit tak, aby děti podněcovaly ke hře a samostatné práci. Tato centra jsou označena dle svého zaměření
piktogramem a doplněna pestrou škálou tematických pomůcek. Děti tak mají
možnost samostatného výběru činností v jednotlivých centrech aktivit. Oddělené
prostory poskytují dětem dostatek nejen dostatek soukromí a klidu, nabízení
možnost práce metodou Montessori.
Nábytek tříd je uspořádán tak, aby
děti mohly pracovat nejen jednotlivě, ale také spolu mohly kooperovat
v různě velkých heterogenních skupinách
Každá třída disponuje kvalitními a
bezpečnými hračkami, stavebnicemi, knížkami, didaktickými i tělovýchovnými
pomůckami a nářadím (lavičky) dále také materiálem pro tvořivou práci a
realizaci individuálních zájmů. Rozmístění hraček a pomůckového materiálu je
promyšlené a účelné tzn. děti mají možnost co nejvyšší míry samostatnosti při
výběru, využívání a ukládání pomůcek.
Odpočinek dětí probíhá v herně,
která je vybavena kobercem. Děti odpočívají na dětských matracích, které stejně
jako přikrývky, polštáře a ložní prádlo odpovídají hygienickým požadavkům, tzn.
každé dítě má svou matraci, polštář, přikrývku a lůžkoviny v oddělené přihrádce
opatřené vlastní značkou na místě k tomu určeném.
Interiér budovy je vkusně vyzdoben.
Stěny v šatnách slouží jako výstavní plochy dětských výtvorů. V šatnách jsou také umístěny nástěnky
pro rodiče potřebnými informacemi. MŠ vlastní pedagogickou a dětskou
knihovnu, které jsou k dispozici dětem, pedagogům. Pro rozvoj informační a komunikační
technologie je MŠ vybavena čtyřmi notebooky pro pedagogy, třemi tablety, čtyřmi
mobilními telefony a interaktivní tabulí v Zelené třídě.
Zahrada MŠ je opatřena těmito
herními prvky: čtyřmi pískovišti, skluzavkou, lanovými prolézačkami, dřevěnou
prolézačkou se skluzavkou, lanovou pyramidou, dvěma dřevěnými kladinami,
senzorickým chodníkem, prolézačkou „Hrad“, pružinovými houpadly a pákovou
houpačkou. Pískoviště jsou přikryta sítěmi proti znečištění. Zahrada dětem
nabízí možnost volného pohybu a her.